Adana
Valisi, bir vatandaşa alenen 'kavad'
demiş!
' Bu
sözü ben kullanmam 'kavas'
dedim ' diye tevil etmiş. Kavas için '
çok çalışan, hizmet yapan'
vb. demiş. Şimdi iletişim kayıtları güçlüdür. Küçük bir
imi bile kayıt ediyorlar. Yalanlanması
inandırıcı olmaz!
Sayın
Başbakan'ın Diyarbakır'da 'Kürdistan
vb.' demelerini,
emrindeki devlet televizyonlarına 'sansür'
ettirilmiş!.
İzleyiciler, haberlerde bu sözleri duymamışlar! Boşuna gayret
etmişler! Ne
yaptığınızı, ne dediğinizi bütün dünya izliyor. Sansür
edilecek sözleri söylemeyin! Boş yere sözlerini
'biplet'meyin!
Herkesin duyduğu şeyleri sansür etirerek,
'takiyye, ikiyüzlülük'
etmeyin. Bu
kurnazlık bile sayılmaz. Bu toprağın insanı
'Gizlice sevişen, aşikar
doğurur!'
diye uyarıyor!.
Kavad
sövgüsünü merak ettim! Neyin nesidir diye soruşturdum.
Paylaşalım!
Devletin
yetkili ağzından çıkan 'gavad,
gavat, kavad ' sözü
meraklandırıyor. Devlet söver mi? Kavad
argo değilmiş. Yeni türeme bir sözcük de değilmiş. Anlamı '
pezevenk, karı pazarlayan, kendi karısını
pazarlayan, karısının densiz ilişkilerine göz yuman .. ' vb.
anlamı varmış! Küfür ve aşağılama amacıyla
kullanılırmış.
Sözün
tarihsel bir geçmişi var. MS
480-530 yıllarına
iniyor. Şah Kavad, İran'da bu yıllarda hüküm sürüyormuş.
Şahın adı küfür olmuş! O yıllarda İran'da Zerdüştlük dini
geçerliymiş..Mazdek bu dinin
ruhani
lideri imiş. Mazdekçilik adıyla yeni bir doktrin geliştirmiş.
Kötülüklerin kaynağı, kadınlar ve
servet birikimi demiş.
İran Şahı Kavad, bunun üzerine toplum lehine kadınları ve
servetleri kamulaştırmış.
Kadınlar herkesin ortak malı olunca, şahın Kavad adı, küfür
olarak kavat olarak anılmaya
başlamış!.
O
yıllarda Akhunlar, Sasani devletini yıkmışlar. İran'a siyasi,
ekonomik ve toplumsal kargaşa egemen olmuş.
Yoksul halk, Mazdek'in kışkırtmalarına uyup isyan etmiş! Öfkeli
kalabalıklar evleri, barkları,konakları
basmış! Serveti ve kadınları paylaşmak için yağmalamaya
başlamış! Kadınların ırzına geçilmiş!
Kamu düzeni, aile düzeni, geçim düzeni allak bullak olmuş!
Mazdekin telkiniyle, tarihin ilk Komünizm
düzeni veya düzensizliği oluşmuş! Şah Kavad, işin çığrından
çıktığını görünce, olanlara karşı
çıkmış! Onu da tutup hapse atmışlar. Bir yolunu bulup
Akhunlar'a sığınmış! Askeri destek almış. Otuz
bin kişilik bir Hun süvari birliğiyle dönmüş. Durumdan rahatsız
olan halkın desteğiyle Mazdek isyanı
bastırılmış! Mazdek, din adamları ve yandaşları kılıçtan
geçirilmiş! Mazdekçilik yasaklanmış!
Mazdek'in
komünal düzeninden, malların ve kadınların ortak kullanımından
memnun olanlar da varmış!
Onlar
yeraltına çekilmişler. Mazdek'in kızı
Hürrem, Mazdek
doktrinini toplayıp kitap haline getirmiş.Yasağı
aşmak için Hürremizm
adıyla
Mazdekçi yaşam
biçimini, inancını ve doktrini yeniden düzenlemiş.
Yasağı aşmak için, yeni düzeni, yörenin meşru dinlerinin
içine, bir mezhebiymiş gibi sızdırıp
gizlemiş! Başka dinlerin koruyucu gölgesinde, takiyye yaparak bu
güne kadar yaşamayı başarmış!
Kadınları
toplumun malı diye
kamulaştıran Şah Kavad'ın
adı, halk arasında,
kavat biçimiyle
küfür olarak
yerleşmiştir. Dede
Korkud Öyküleri'nde
'Bre deli
kavad!' sövgü
olarak yer bulmuştur!.Son kullanıcısı
da devletin valisi olmuştur...
Töre cinayetleri, gündeme
sık sık gelir. Ailenin
istediği kişiyle değil başkası ile evlenen, kocasını terk eden,
boşayan, başkasına varan kadın, töreyi çiğnemiş olur.
Cezası ölümdür!. Cezanın
en hafifi, kadının
burnunun kesilmesidir..
Cezayı
aile meclisi
verir.
Aileden
biri infaz eder.
Çoğunca yaşı küçük erkek
kardeşe infaz ettirirler. Yakalanırsa cezası az olsun diyedir.
Töreye göre kadın eş
seçemez, boşanamaz, terk edemez, kocaya kaçamaz, berdele uyar,
köle gibi aileye itaat eder.
Töre budur. Mazdekçiliğin,
kadını orta malı yapan, bin beş yüz yıl öteden gelen
bu fosil inancın etkisi büyüktür. Töre çiğnenirse, toplum
aileyi dışlar. Töre gereğinin yerine getirilmesini
bekler. Bu, namusun temizlenmesi'dir. Namusu ölüm temizler. Müthiş
bir toplum baskısı
vardır. Aile afaroz gibi dışlanır. Toplum, ilişkilerini keser.
Aile ile bağı olanlar, bağlarını çözerler.
Kadını toplumun ortak malı sayan Mazdekçi anlayış, töre adıyla
kadına ve bir kısım halka kanundan
önce hükmetmektedir. Bu fosil inanç yanımızda, yöremizde
yaşıyor olabilir.
Kavad
deyip geçmeyin!. Kadınların vahşice öldürülmesi bu fosil
inancın bir uygulamasıdır...
Sağlıcakla
kalın....19.11.13
Hasip ÖZTÜRK
www.
Saliyazilari.blogspot.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder